събота, 23 февруари 2013 г.

Вълшебната лампа - Трета среща


     С п о м е н

    Още докато бях войник, чух песните на "Битълз", искаше ми се до мога и аз така да пея и свиря с китарата, но не можех. Единственото, което можех да правя, бяха планове за бъдещето, мечти някакви, за след смяната на войнишката униформа с цивилни дрехи. Не казвам обичайната формулировка за връщане в цивилизацията; аз и във войнишките дрехи си бях цивилизован. За другите не отговарям!
    На първо място стоеше магнетофонът. Като не мога да пея като бръмбар, поне да слушам как пеят другите бръмбари. Купих си на старо "Mambo".
    Проблемите започнаха скоро след покупката и когато човек няма нужните умения, трябва да се обърне към приятел-специалист. Магнетофоните бяха рядкост, а радиотехниците на пръсти се брояха и при това бяха два вида - истински и набедени.
    Първият ми приятел-техник беше от набедените. Ако му покажеш откъде се е откъснала жичката, той я запояваше. Толкова! Но то и повредата тогава беше все една и съща; откъсваше се ширмования кабел от комбинираната глава, който водеше до входа на усилвателя, понеже беше много тънка и заради нея почти цяла година, поне веднъж седмично, носех магнитофона до квартирата на моя приятел Тошо. Беше кинооператор в кино "Агликина поляна", но имаше поялник, инструмент, с който се запояват жици. Когато най-после повредата не беше отпоен проводник, а нещо по-сериозно, той  ме отпрати. Пак много ме изтърпя!
    Втория техник, вече от истинските радиотехници, арменец, Киркор, когото всички наричахме за по-кратко Коко, ми отряза квитанцията още на третия път!
   - А бе, ти, защо не си оправяш магнетофона сам?
    Толкова очевидно възможното ми беше подсказано от друг; сам никога нямаше  да се досетя!
   - Аз нищо не разбирам - опитвах се да се оправдавам.
    Опитвали ли сте да се оправдавате пред арменец?
    Не опитвайте!!!
  - Какво има за разбиране. Вземаш книги, четеш и толкова!
   Сега вече, когато ме убодоха с остена, в мен се събуди някаква бясна амбиция. Рекох си:"По-глупав ли съм от другите!" Тези няколко пренебрежителни думи в последствие промениха напълно живота ми. Книга!!! Откъде да намеря учебник по радиотехника?
    Един от приятелите ми взе от библиотеката на предприятието, където работеше, една книга " Млад радиолюбител", превод от руски и макар че не бях много очарован от първите си две срещи с вълшебната лампа, сега се налагаше да застанем с нея очи в очи.
     Когато срещата е желана и от двете страни, има надежда...
    Никога не съм си мислил, че мога да се увлека по радиотехниката до такава степен, че  да забравя за магнетофона. Бях приел теорията за електронния поток просто като нова религия; не виждах движението на електроните, но вярвах в тяхното съществуване и пътищата на токовите кръгове, които преди време бях пратил по дяволите, сега ставаха все по-понятни; разбирах ги и  ги проследявах, без да имам някаква особена причина, само желанието да проумея как този сандък записва и възпроизвежда музика.
  

Последователи